Rolleicord III, Tri-X 400 vid 800 ISO

På digitalkameran kan du ändra ISO-inställningen för varje bild du tar, och därmed göra sensorn olika ljuskänslig för att passa motivet och situationen. Den möjligheten finns inte när du fotar analogt. Den film som finns att köpa har alltid en ISO-angivelse, ett nominellt värde. Nominellt därför att vi inte är absolut tvungna att följa det. Ett överexponerat negativ är inte hela världen, och det går ofta att göra bilder av en underexponering också.

Fotografisk film har nämligen ett helt enastående kontrastomfång, mycket större än en digital sensor har. Därför går det bra att räkna som om filmen hade ett annat ISO-värde och sedan göra justeringar i framkallningen. Olika procedurer ger dock olika biverkningar, men de behöver inte alltid ses som nackdelar.

Om du fotar med bladfilm kan du göra en perfekt ljusmätning, exponering och framkallning för varje bild. Du kan dra ut kontrasterna om motivet känns kontrastlös, och du kan skjuta ihop dem om du har för mycket kontrast. Syftet är att få ett negativ som är lättarbetat i förstoringsapparaten. Fotopapper har nämligen inte lika fantastiskt omfång som film.

Själv jobbar jag alltid med rullar, och då måste jag fatta mitt beslut som senast när jag exponerar den första rutan; vilket ISO-tal skall jag ställa in på ljusmätaren eller i kameran? Jag har gjort flera rullar TRi-X400 vid 800 ISO och fått till skapliga resultat.

En nackdel som följer av att man överframkallar filmen är att den blir lite grynigare än vid normal framkallning, och underexponeringen leder till att kontrasterna blir sämre, framför allt i skuggorna. Så det är inte tal om annat än att det är en kompromiss. Du får alltid bättre bilder om du tar med dig ett stativ och exponerar vid filmens nominella ISO-värde. Men å andra sidan så är stativ nästan alltid bättre än handhållet oavsett.

Med TriX går det alldeles utmärkt att överexponera ett exponeringsvärde också, det ger en bättre separation i skuggorna. En enkel tumregel om du inte har möjlighet att exponera och framkalla varje bild för sig är att det är bättre att överexponera än att underexponera. Överexponeringen ger ett tätare negativ som förvisso kommer att ta en liten stund extra i förstoringsapparaten, men negativets information går i alla fall inte förlorad i alltför tunna skuggor.