Leica IIIf innan renovering, trasiga slutarridåer och dåligt objektiv.

Fotografering handlar inte om teknik. Det är i första hand förmågan att se bilder som gör dig till en sevärd fotograf. Och naturligtvis, förmågan att fånga bilden i rätt ögonblick – timing. Teknik är på sätt och vis sitt eget ämne för den som är intresserad av sådant. Och det kan vara ett mycket dyrt intresse, tro mig.

För den som i första hand är ute efter att göra bilder brukar nästan vilken kamera som helst vara den bästa. En man trivs med och som fångar bilden snabbt och enkelt. Om det sedan ur det kommer ett intresse för kameror och teknik så brukar det vara ändamålsenligt och nästa kameraköp görs efter god eftertanke.

Du behöver bra teknik om du vill ha en helt ren bild. Det är här vi talar om dyrare objektiv; glaset är viktigare än själva kameran, särskilt om du fotar film. Dyrare objektiv tecknar (oftast) ut bilden bättre på filmplanet och ger klarare färger, bättre kontraster och skärpa. Tekniken kan hjälpa dig att fixa de sista detaljerna och göra bra bilder bättre, men om du inte gör bra bilder till att börja med så hjälper tekniken inte så mycket.

Kreativt fotograferande är viktigare

Teknikens påverkan på bilden är marginell på så sätt att en väl komponerad bild med bra timing är bra nog i sig själv. Om du tagit den med en Diana eller Holga med plastlinser och du drabbats av ljusläckage så påverkar det, men det måste inte göra bilden sämre. Det kan i själva verket vara ett lyft och se mer konstnärligt ut. Om du väljer just Diana eller Holga så vill du antagligen ha ett slump-element, något oförutsägbart, när du fotograferar.

Bilden ovan är från en testrulle jag fotade med en Leica IIIf som jag köpte i början av sommaren. Jag insåg redan innan jag matade film i kameran att slutarridåerna var dåliga, men jag ville ha data på hur dåliga de var, och dessutom ville jag få en känsla för hur det var att fotografera med just den kameran. Jag har aldrig medvetet involverat slumpen i mitt fotograferande; jag är ute efter att ta kontroll över processen. Men vissa av de här bilderna blev mer intressanta just för att det hände något oväntat med dem. Utan ljusfyrverkeriet hade det varit samma gamla vyer över Stockholm, samma gamla högvakt vid Slottet. Slumpen kan också tillföra något.