Konsten att använda filter är väl nästan bortglömd idag? Det är inget man behöver hålla på med när man kan ändra ljusbalansen kanal för kanal i efterhand. Men för den som förevigar på film är det absolut nödvändigt att justera ljuset innan det fastnar på filmen. Vi har en enda chans att göra det, och det är framför filmen, i exponeringsögonblicket.

TTL

Orange-filter på en Canon AE-1.

Gråfilter

De vanligaste filtren som används idag är gråfilter, eller ND-filter för Neutral Density. Dessa filter sänker allt ljus som faller in mot linsen, rakt över hela spektrat, så att alla färger tas ner lika mycket. Det ger fotografen möjlighet att använda längre slutartider, eller kortare skärpedjup. De ändrar inte kontrasterna, utan gör helt enkelt motivet mörkare.

Kontrastfilter

Färgade linser tar ner olika ljus olika mycket. I huvudsak tar det ner filterfärgens komplementsfärg, ett gult filter sänker till exempel färgen blå mest, och färger omkring blått (violett och magenta till exempel) medan grönt, orange och rött inte påverkas särskilt mycket. Det är användbart om du vill skilja olika nyanser från varandra i ett svartvitt fotografi. Du kan vilja sänka den blå färgen för att göra himlen mörkare på bilden, och få en bättre kontrast mellan himmel och moln.

Här har jag använt ett rätt kraftigt grönfilter för att försöka få de röda äpplena synliga i en svartvit bild som jag gjort med digitalkameran. Klicka gärna för att få en större bild och stega mellan varianterna så ser du tydligt skillnaden.

Inget ljus kan höjas

Ibland talar man om att ett filter skulle höja den eller den färgens luminans, men i själva verket fungerar filter genom att sänka alla andra färger. Om du fotar med automatik och mäter ljuset genom objektivet så kan man låta bli att tänka så mycket på det, för då justerar mätaren för de förändringar du gör, och då kan det kännas som att exempelvis gult blir ljusare när du använder gulfilter, men så är det inte.

Vi som mäter ljuset för hand behöver justera exponeringen uppåt, olika mycket för olika filter. Hur mycket anges av filtrets filterfaktor som förhoppningsvis är angivet någonstans på filtergängan.

Ställa digitala nivåer

I digitala bilder skall du helst fota i raw-format, det vet du säkert. På så sätt har vi mesta möjliga information att arbeta med. Till exempel kan vi ställa alla färger digitalt i efterarbetet med varje bild. Därmed kan du härma hur ett filter fungerar. Ännu bättre; du kan låtsas använda flera olika filter samtidigt och justera en eller flera färgkanaler efter behag. Det vore inte möjligt med ett verkligt filter att höja gult och blått samtidigt, men med digital teknik går det utmärkt.

Min digitala kamera kan naturligtvis ställas in för att fota svartvitt, och det finns dessutom val jag kan göra för att bilderna ska se ut som att jag fotat med färgade kontrastfilter. Jag har funnit att min kamera klarar det här bättre än mitt bildbehandlingsprogram. Lightroom vill gärna ge mig för mycket ljus kring kontrasterna. Om jag sänker blått så får jag ljusa kanter kring löv och trädkronor där dessa möter himlen. Jag misstänker att det har att göra med att man får tänka sig färgkanalerna som extremt branta filter. Om jag sänker blått så sänks inte violett och magenta eller vad det nu är för färg som uppstår där grönt möter blått. Jag har antagligen mer kontroll i datorn än vad jag egentligen vill ha.