Till denna dag har jag aldrig blivit helt lurad vid en affär över nätet. Det har hänt någon gång att varan inte riktigt varit så fin som den har beskrivits, men jag har än så länge aldrig blivit av med pengarna utan att få någon vara över huvud taget. Däremot läser jag ofta på betygssidorna för säljare med mindre lysande omdömen att saker och ting har “försvunnit i postens hantering”. Jag förhåller mig skeptisk till sådana påståenden, och väljer att inte handla av en säljare som någonsin använt den ursäkten.

Emellanåt så läser vi om hur paket försvunnit på posten, nyligen på teknikbloggen Tommy K Johansson, där två paket tydligen försvunnit på en och samma postterminal. I det fallet rörde det sig om paket där det var mycket tydligt att de innehöll datorer. På de försändelser vi talar om här kan man inte ana att innehållet är värdefullt.

“Det är väldigt låg risk för att sådana här försändelser stjäls. Eventuella tjuvar riktar in sig mot försändelser från eljättar och teknikföretag”, det sade Alexis Larsson, chef för säkerhet och reklamation på Postnord vid ett samtal jag hade med honom i våras. “Det är väldigt svårt att avgöra om en privat försändelse innehåller något som är värt att stjäla.”

“Om något verkligen skulle försvinna i Posten så beror det oftast på att adressen är otydlig och paketet delas ut till fel adress. Annars registreras bortkomna paket och kan oftast hittas vid reklamationer.”

Säljaren som reklamerar

Ett bekymmer är att det är avsändaren som skall göra reklamationen. Du som mottagare kan bara be avsändaren att göra reklamationen. Bilden ovan visar det skick i vilket ett paket från en kamerafirma på USA:s västkust såg ut när Postnord hade spårat det. Jag fick vända mig till speditören som köpt leveransen av Postnord för att få försändelsen reklamerad. I det fallet hade vi bekymmer med bokstaven ö och teckenkodning på säljarens webbvaruhus. Det gick utmärkt att spåra paketet ändå.

Vanliga brev registreras inte som man gör med paket, och då är det svårare att bevisa att något verkligen kommit bort. Begär därför att varan skickas spårbart på något sätt. Jag gillar verkligen Blocket-paketet. På Tradera finns det en smidig lösning från PayPal som både säljare och köpare tjänar på. Fråga efter dessa tjänster, och erbjud dig att betala eventuella avgifter. Får du ändå nej, eller ett besked att “varan redan är skickad”, vänta några dagar och hör av dig igen. Jag har hört från en säljare att varan hade skickats “samma dag” vid flera olika tillfällen. Men hur det var så kom den fram till slut ändå, så det kan tjäna att vara tjatig också.

Alexis Larsson kunde inte ge mig en exakt siffra för hur mycket som faktiskt försvinner. “Det är mycket få som reklamerar brevtjänsterna, och det är ytterst, ytterst liten del av det som reklameras som inte kommer fram. Om ett brev kommer bort, till exempel för att breven fastnat ihop, brukar det hamna hos grannen som då oftast lägger det i rätt låda. Tjockare försändelser, som paket, kan inte fastna ihop på det sättet.”