Under sommaren har jag fotograferat mer i färg än jag tidigare gjort sedan jag plockade upp de analoga kamerorna igen. Det började i april, då jag plötsligt kände att den svartvita filmen var otillräcklig. Det ledde ganska snart till att jag hittade en ny favoritfilm, och nu äntligen kan jag återkomma med någon slags jämförelse mellan lite olika färgfilmer. Jag har testat fler än dessa, men det här är de jag vill rekommendera. Har du något förslag, ge oss det i kommentarerna.

Först, bara för att göra det klart: om jag vill fota färg så tar jag helst med en digital kamera. Det är enklare att rädda färgbalansen i efterhand om upptagningen är digital. Även om jag har ett grönfilter på objektivet så kommer kameran antagligen att tolka färgerna rätt. Digitalt är helt enkelt oslagbart när det gäller färgbalans. Fast färgfilm är roligt, och den ger mig möjlighet att komponera helt andra bilder med mina fantastiska analoga kameror. Bilderna vi tittar på här är alla tagna med min Leica M6.

Bilden som inleder serien, och som jag valt ut som illustration för det här inlägget är tagen med min favoritfilm Agfaphoto CT Precisa, 100ISO. Det är en fantastisk diafilm som ger utmärkta färger till de flesta siuationer, och den är mycket billigare än alternativ som Fuji Velvia. Möjligen är den lite intensiv som ren porträttfilm, men jag tvekar inte att använda den så i alla fall. Ektar och Portra är negativa färgfilmer, bägge tillverkas av Kodak Alaris. Ektar ger intensiva röda färger och är blekare kring blått, medan Portra över lag ger rätt dämpade färger, vilket är utmärkt för porträttfotografering.