Ibland lönar det sig att jobba med motivet en stund. För oss som försöker dokumentera livet på gatorna gäller det i ännu högre grad. En situation kan verka spännande och speciell, men i slutänden är det alltid en särskild bild som blir den mest intressanta. Även om vi tror att vi har det vi letade efter så kan det alltid löna sig att lägga tio minuter till, eller tjugo. Jobba med scenen tills du är säker på att du hittat den perfekta vinkeln. Komponera de fasta elementen på olika vis tills du gör en bra bild av miljön. Sen är det bara att vänta in ögonblicket.

Det är omöjligt att tala om ögonblick utan att nämna Henri Cartier-Bresson. Han är upphovsman till uttrycker “det avgörande ögonblicket”, som har blivit ett centralbegrepp inom fotojournalistik. Jag råkar tycka att det är illa översatt. “Le tir photographique“, jag skulle hellre översätta det med “det fotogeniska ögonblicket”. Ögonblicket som berättar så mycket som möjligt av historien, ögonblicket som gör sig bäst på bild.

Jag har gjort bilder i samma gångtunnel en gång förut, under liknande förutsättningar. Den gången var ljuset sämre, och jag hade inte tid att jobba med scenen. Det hade jag här, och jag gjorde nästan en halv rulle med bra bilder vid det här tillfället, och det här är den bästa av dem. (Följ mitt Instagramflöde om du vill se några av de andra.) Den förmedlar nämligen stämningen av munter uppgivenhet som de flesta resenärer visade när de ställdes inför detta urbana vattenhinder.