För en tid sedan köpte jag en ny digital kamera i akt och mening att försöka bli lite mer omedelbar i mitt fotograferande. Det har väl gått sådär. Jag använder den knappt, om jag skall vara helt ärligt, för den har inte en sportmössa mot mina gamla härliga Leicor. Jag ska försöka ta mig i kragen och ge den en chans till, annars hamnar den nog på Blocket inom kort. När jag köpte den blev jag i alla fall tvungen att uppdatera mitt Lightroom till senaste versionen för att kunna hantera de nya RAW-filerna. En extra kostnad som bara dök upp, jag är faktiskt mindre nöjd med hela inköpet. Å andra sidan har det blivit mycket enklare att jobba med digitala bilder i och med uppdateringen av Lightroom. Bland annat finns det plötsligt funktioner för att kunna jobba med sammanslagna bilder i form av panoramor och HDR. Det gör det möjligt för mig att fundera över nya bilder, och faktiskt att göra klart gamla projekt som har fastnat i alltför krånglig mjukvara.

Ett exempel på detta senare är den här bilden på kyrkan Notre-Dame de Tout Grâce du Plateau d’Assy. Jag tog bilderna 2013 under en resa till Chamonix då jag letade efter bilder till en guidebok. Jag visste att det skulle vara möjligt att använda den skuggade fasaden tillsammans med den ljusa himlen, men till slut hade jag inte tålamodet att försöka göra ordentliga HDR-bilder med de verktyg jag hade till hands.

High Dynamic Range

Högt dynamiskt omfång handlar enkelt uttryckt om kontraster som är större än vad filmen eller sensorn kan hantera. För att göra en bild med teckning i högdagrar och skuggor stafflar man motivet i tre eller fler steg. Man har god hjälp av ett stativ, det gör det enklare för datorn att hitta i bilden och kartlägga den ordentligt. Vi struntar i tekniken här och nu, det finns gott om sidor som beskriver hur det här ska göras, allt är nämligen också beroende på vilken mjukvara du har.

En enkel exponering av samma motiv, med låg kontrast

En enkel exponering av samma motiv, med låg kontrast

Nu är boken tryckt sedan länge, och den här bilden är med. Inte versionen som jag lyckats göra nu, utan exponeringen precis i mitten av mitt knippe om fem steg. Den gör sig riktigt bra i en liten informationsruta. Med nuvarande version av Lightroom var det enkelt att göra färdigt mitt lilla projekt. Det tog minuter, en otrolig skillnad mot den process som jag försökte jobba mig igenom tidigare. Om jag hamnar i samma läge en gång till behöver jag inte tveka alls, HDR är en rimlig väg att gå.

Sen kan man fråga sig om dagens exempel är en färdig bild? Det är något som inte stämmer för mig. Något med gränsen mellan de olika områdena. Där mörkt möter ljust. Gränserna är för hårda. Varje område ser naturligt ut för sig, men i sammantaget brister balansen en smula. Och jag får ett område ovanför kyrkans tak där himlen är för ljus. Jag skulle nog helt enkelt behöva jobba vidare med den här rutan en stund till…

Alternativet är att anslå en bild med dämpade kontraster. Där den dramatiska himlen är urvattnad och blek. Det är heller inte en sann bild, för det var absolut inte så som vi såg den vackra kyrkan den där dagen. Kompromissen mellan verkligheten och kamerans begränsade förmåga att uppfatta den är en ständig balansakt.

När jag tittar på resultatet av mitt HDR-försök, och den bild som småningom kom att hamna i guidboken, så inser jag direkt att jag hade haft en strategi klar för den om jag skulle gjort bilden i mörkrummet. Utan färgen måhända, men med en djupare tolkning, en klarare förmedling av den känsla vi kände när vi stod inför den här fasaden och såg molnen rasa ned från bergen. Jag hoppas få komma tillbaks en dag, med en annan kamera, och med större kunskap.