Jag satt här i veckan och gick igenom mina bilder från Alvastra klosterruin. Jag hade hållit på med bilden ovan en liten stund innan jag insåg att det finns någonting i dörröppningen. Något som jag inte sett med blotta ögat när jag var på plats, och som jag först inte tänkt på när jag börjat redigera bilden. Något som inte borde vara där.

Jag trodde aldrig att jag skulle vara en av dem som fångat ett spöke på bild. Oftast har jag ställt mig skeptisk till alla spökbilder jag sett. (Fast jag älskade filmen Shutter – originalet från 2004.) Jag tror inte på spöken över huvud taget, inte i den vanliga bemärkelsen. Däremot tror jag att det finns mycket vi kan uppleva som inte riktigt är vetenskapligt fastslaget.

På bilden ser man klart att något rör sig i dörröppningen… Det ser ut som rörelseoskärpa, men bilden är tagen vid 1/80 sekund. Kanske en presenning eller något som hängde innanför, men nej. Därinnanför fanns ett bart, nästan kolsvart rum. Inga draperier, eller upphängd plast. Det fanns inte heller några människor som kunnat ligga bakom fenomenet.

Så den enklaste förklaringen är väl att jag fotograferat ett spöke? Spökbilder finns det ganska gott om genom fotohistorien. En hel del av dem hade jag själv kallat för misslyckade exponeringar, inget annat. Andra är uppenbara falsarier. Men sen finns det några som är rätt svåra att förklara. Bilder som visar skepnader, ibland helt tydliga personer.

Kameran har i alla tider förknippats med det magiska på olika sätt. Alla möjliga från 1800-talets spiritister till 1970-talets UFO-jägare till spökjägare på Kanal 5 har förklarat för alla oss andra vad det egentligen är vi ser i (den oftast rätt dåliga) bilden. Det är sällan som vetenskapen ens ryckt på axlarna.

Den logiska förklaringen

Ghost color

Originalbilden i färg

Jag kan inte lova att det var så, kanske minns jag fel, men jag tror att jag stod i solskenet och fotograferade in i skuggan. Och jag ägnade nog en tanke åt att jag skulle haft ett motljusskydd.

Vid en analys av samma exponering, men innan jag tagit bort färgen ser man rätt tydliga regnbågsfärger. Det brukar vara tecken på lens flares, eller att ljuset bryts i linsens glaselement.

“Spöket” syns bäst i den mörka dörröppningen, men är synlig även till vänster om dörröppningen. Till höger slutar reflexen tvärt med dörrens kant, antagligen för att väggen där är så ljus att den lyser igenom alla reflexer.